طراحی پورتال
حتما تا به حال نام پورتال را بارها شنیده اید و احتمالا با یکی از انواع آن کار کرده اید، پورتال در لغت به معنی درگاه یا مدخل ورودیست و در دنیای وب، معانی متفاوت و گسترده ای را شامل میشود.
در
این مقاله قصد داریم بفهمیم پورتال چیست؟ و طراحی
پورتال
طراحی پرتال های سازمانی به طور کلی بر پایه دو هدف صورت میپذیرد:
فواید طراحی پورتال
یکی از فواید پورتالهای سازمانی، ارائه ی دید کامل و پنجره ای شفاف از کلیه موارد و جزئیات سازمان و پرسنل به مدیران شرکت میباشد. همچنین یک پورتال سازمانی میتواند کلیه اطلاعات لازم را به مشتریان و کاربران هدف آن سازمان نیز ارائه دهد. یک پورتال سازمانی همواره میتواند زمینه تعامل بین کارمندان و مدیران شرکت را فراهم سازد. معمولا هریک از گروه کاربران پورتال بعد از ورود به سیستم با پنل کاربری مخصوص به خود روبرو میشوند. پنلی که در آن دسترسی ها و امکانات مورد نیاز آن گروه کاربری دیده میشود. به عنوان مثال پورتال یک دانشگاه را در نظر بگیرید.
در صفحه ورود به این پورتال ها معمولا از شما خواسته میشود تا گروه کاربری خود را انتخاب نمایید. مثلا آیا شما قصد دارید به عنوان دانشجو وارد پورتال شوید یا اینکه از اساتید دانشگاه هستید؟ همچنین برای ورود پرسنل دانشگاه نیز معمولا دسترسی جداگانه ای ارائه میگردد.
انواع پورتال
چنانچه بخواهیم پورتال ها را بر حسب چگونگی پاسخگویی به نیاز کاربران دسته بندی نماییم، میتوانیم پورتال ها را به سه دسته زیر تقسیم بندی نماییم.
این نوع پورتال جهت ارتباط مدیر یا رئسا با نمایندگان و عوامل فروش یک کسب و کار طراحی شده و به عنوان مثال امکاناتی مثل چک کردن موجودی ها، صدور فاکتور، سفارش خرید و سایر موارد مشابه را در اختیار تولید کنندگان، تهیه کنندگان، نمایندگی ها و توزیع کنندگان قرار میدهد و این امر به یکپارچه سازی اطلاعات سازمان کمک میکند.
طراحی پرتال ها معمولا جهت ارتباط با مشتریان (CRM) صورت میپذیرد و اطلاعات وسیعی از کسب کار را در اختیار مشتریان قرار میدهد.
مانند نحوه استفاده از محصول، پرداخت فاکتور ها، سفارش محصولات، ارائه ی نظرات و سایر مواردی که ارتباط یک کسب و کار با مشتریان را بهبود میبخشد. معمولا بخش ارتباط کاربر با بخش پشتیبانی مشتریان در این پورتال ها پیش بینی میشود. طراحی چنین پورتالی برای سازمان ها و کسب و کارهایی که ارتباط با مشتری برای آنها حائز اهمیت است پیشنهاد میگردد.
پورتالهای E2B معمولا به پورتالهای اینترنتی گفته میشود و اغلب برای به اشتراگ گذاری اطلاعات یک سازمان با پرسنل و کارمندان طراحی میشود. این پورتال ها معمولا مواردی از قبیل گزارش های کاری، اخبار شرکت، اطلاعات فنی و سخت افزاری و اطلاعات داخلی شرکت یا سازمان را در اختیار کاربران قرار میدهد. پورتالهای ای تو بی این امکان را به کارکنان یک سازمان میدهند تا در قالب یک سیستم چت یا پیغام خصوصی با یکدیگر در ارتباط باشند.
در نوع دیگری از دسته بندی پورتال ها از نظر موضوع کاری به انواع زیر تقسیم بندی میگردند :
طراحی پورتال سازمانی (Enterprise Portal) : این نوع پورتال ها برای استفاده پرسنل جهت بهبود روند دسترسی افراد به اطلاعات، به اشتراک گذاری اطلاعات و کار و مطالعه بر روی اطلاعات صورت میپذیرد.
طراحی پورتالهای کاربردی (Application Portal): این نوع پورتال ها عموما ارائه دهنده یا نماینده فروش یک سرویس خاص هستند و به عنوان یک رابط برای استفاده از سرویس مورد نظر عمل میکنند.
طراحی پورتالهای اطلاعاتی (Information Portal) : معمولا پورتالهایی هستند که برای جمع آوری اطلاعات استاتیک موجود در منابع مختلف استفاده و طراحی میشوند.
طراحی پورتال تخصصی (Specialized Portals) : به پورتالهایی که برای پیشبرد اهدافی خاص طراحی میگردند پورتال تخصصی گفته میشود. مانند پورتال مهندسی صنایع یا پورتال مشاوره پژوهشی.
زبان برنامه نویسی پورتال
معمولا از دو بان پی اچ پی (PHP) و ای اس پی (ASP.NET) برای برنامه نویسی پورتال استفاده میشود که از بین این دو زبان ، زبان برنامه نویسی (PHP) به دلیل سریعتر بودن، به روز بودن، هزینه کمتر بودن و تعداد بیشتر توسعه دهندگان با اقبال بیشتری رو به رو میگردد و امروزه بسیاری از پورتالهای بزرگ با زبان (PHP) برنامه نویسی شده و در اختیار شرکتها و سازمانها قرار میگیرد.
پس فرق پورتال با وبسایت چیست؟
پورتال ها در واقع دروازه ورود به یک بانک اطلاعاتی هستند و شما را به سایت یا پایگاه خاصی دعوت میکنند و به خودی خودی حاوی اطلاعات نیستند بلکه بیشتر به شکل یک راهنما عمل میکنند و دسترسی های مختلف از یک سایت و یا بانک اطلاعاتی را در اختیار شما قرار میدهند.این در حالی است که یک وب سایت میتواند دارای مقدار زیادی اطلاعات باشد و این اطلاعات فقط از طریق همان وب سایت قابل دسترس باشد.
تفاوت مهم دیگر پورتال با وب سایت نحوه جمع آوری اطلاعات است. داده های یک پورتال ممکن است از منابع گسترده و پراکنده ای تامین شوند. به همین علت ابزارهایی برای طبقه بندی اطلاعات جمع آوری شده در پورتال ها استفاده میشود. اما در خصوص یک وب سایت این امر متفاوت بوده و اطلاعات یک وب سایت از منابع محدودتری جمع آوری میشود و معمولا موضوع مشخصی داشته و در مورد مسائل مشخصی هستند.
پورتالها سیستمهایی کاربر محور هستند و معمولا امکانات بر اساس نیاز کاربران در پورتال ها ارائه میشوند. امکاناتی مانند چت آنلاین ، انجمن ، اخبار ، دسترسی ها و سایر امکاناتی که ممکن است مورد نیاز کاربران یک پورتال خاص باشند. اما وبسایت ها معمولا Subjective یا موضوع محور هستند.
البته در تمام وبسایت ها با امکانات و موضوعات مختلف، امکاناتی برای راحتی کاربر در نظر گرفته میشود. اما باید به این نکته توجه داشت که کاربران یک وب سایت به نحوی باید با موضوع آن سایت مرتبط باشند. به عبارت دیگر اگر کاربران یک سایت ی ، افراد غیر مرتبط و به عنوان مثال کودکان باشند، طبیعتا نمیتوانند ارتباط مناسبی با وب سایت برقرار کنند و از امکانات وب سایت استفاده نمایند.
آموزش
طراحی پورتال
به
منظور اینکه بتوانید پورتال مورد نظر خودتان را طراحی و برنامه نویسی کنید، لازم
است دانش کافی برنامه نویسی داشته باشید. این امر میتواند شامل هزینه و زمان
زیادی شود و اگر هدف شما از فراگیری برنامه نویسی صرفا طراحی یک پورتال باشد، بهتر
چنین کاری نکنید و طراحی پرتال رابین
شرکت آذرین وب با بررسی امکانات و محوریت موضوعی پورتال مورد نظر شما اقدام به طراحی و برنامه نویسی پورتال شما مینماید و پس از تست های نهایی و نایید نهایی، شما میتوانید با خیال راحت از پورتال خود استفاده نموده و آن را در اختیار عموم قرار دهید.
امکانات کلی پورتال سازمانی
از
جمله امکاناتی که پورتالهای طراحی شده شرکت
طراحی سایت رابین وب
از کجا شروع کنیم
اگر در کسب و کار و سازمان شما نیاز به یکی از انواع پورتالهای توضیح داده شده احساس میشود، میتوانید اقدام به طراحی پورتال مورد نظر خود نمایید.
شرکت آذرین وب با دارا بودن تیم تخصصی طراحی انواع پورتال و سابقه همکاری با بسیاری از سازمان ها و شرکت های کشور میتواند در این راه در کنار شما باشد. برای دریافت راهنمایی و مشاوره رایگان در این زمینه ، میتوانید با شماره تلفن های شرکت تماس حاصل نمایید.
درباره این سایت